FCA What's Behind – epizóda 2: vozidlá podstupujú extrémne tepelné testy v Južnej Afrike

  • Kprezretiu je už druhá epizóda jedinečného projektu FCA, ktorý odhaľuje prácu vedúcu k vysokým štandardom kvality, bezpečnosti, spoľahlivosti a pohodlia každého modelu skupiny FCA.
  • Po úspechu traileru a prvej epizódy sa relácia FCA What's Behind presunula do Južnej Afriky, kde sa vozidlá testujú za vysokých teplôt.

 

Prvá epizóda projektu FCA What's Behind odhalila zákulisie vývoja a skúšok pri polárnych teplotách Arjeplogu. Pre druhý diel sa musíme presunúť 15 000 kilometrov južne do Upingtonu v provincii Severné Kapsko v Juhoafrickej republike v blízkosti hraníc s Botswanou a Namíbiou, kde sa vozidlá testujú za vysokých teplôt. Mesto Upington bolo založené v roku 1884 a je pomenované po kolonizátorovi Thomasovi Upingtonovi. Nachádza sa na brehoch rieky Orange 835 metrov nad morom. Je hlavným prístupovým bodom do parku Kalahari, jedného z najvýznamnejších miest v krajine na hranici s Botswanou.

 

Hoci väčšina skúšok sa vykonáva v južnej Európe a na Sicílii, Upington bol zvolený, pretože plán vývoja vozidiel nie je vždy v súlade s ideálnym ročným obdobím na severnej pologuli a mesto na brehoch rieky Orange ponúka ideálne podmienky pre skúšanie v prudkej horúčave. Upington je jedno z najteplejších miest v Juhoafrickej republike a je ideálnym miestom pre posúdenie hraničných alebo kritických podmienok a pre dosiahnutie správneho kompromisu medzi výkonom, vysokou teplotou a nízkou nadmorskou výškou.

 

Prečo testujeme vozidlá v extrémnom teple?

Každé vozidlo musí dosiahnuť produkčnej verzie, ktorá je schopná odolať všetkým poveternostným podmienkam. Veľmi teplé prostredie po celý rok umožňuje opakované vykonávanie jednotlivých testov: motorov s osobitným zameraním na chladenie a jazdné vlastnosti, systému klimatizácie pre overenie schopnosti udržiavať klimatický komfort, výkonu jednotlivých materiálov a reakčnej doby rôznych systémov vozidla.

 

V zákulisí testov FCA v Upingtone

Narozdiel od skúšobného okruhu Arjeplog neexistujú v Upingtone žiadne testovacie zariadenia. Testy sú uskutočňované na miestach, ktoré reprodukujú podmienky potrebné na posúdenie konkrétnych aspektov alebo kompromisov výkonnosti za určitých podmienok.

Vozidlá sú odosielané z Turína už osadené potrebnými zariadeniami pre testovanie. Okrem riadenia vozidiel technici v Juhoafrickej republike analyzujú údaje zozbierané počas konkrétnych skúšok. Všetky systémy vozidla sú monitorované a všetko neobvyklé alebo neočakávané správanie je diagnostikované s cieľom nájsť riešenie. Dodávka vozidiel z Turína je v podstate nepretržitá a počas sezóny testovací tím približne 20 technikov analyzuje približne dvanásť vozidiel.

 

Prečo Južná Afrika?

Prostredie Južnej Afriky je ideálne pre vývojové testy vozidiel. Hlavnou výhodou je ľahká dostupnosť palív s vlastnosťami kompatibilnými s európskymi palivami, na rozdiel od Brazílie, kde nie je vždy zaručená dostupnosť benzínu a v dôsledku toho musí byť zabezpečená špecifická logistika. V Upingtone je možné vidieť vozidlá rôznych typov, niektoré úplne alebo čiastočne maskované a s poznávacími značkami rôznych krajín. Spoločným prvkom všetkých vozidiel je špeciálny štítok, ktorý ich oprávňuje k jazde po 55kilometrovej ceste a prekročeniu rýchlostného limitu. Testované vozidlá tu môžu ísť rýchlosťou cez 200 km/h. Zaujímavosť z testovania: skúšky sú vykonávané v miestach obklopených nedotknutou prírodou, ďaleko od miest, čo znamená, že sa testovací jazdci pomerne často stretávajú s miestnou exotickou faunou. Zatiaľ čo pri skúškach v horských oblastiach v blízkosti alpských pasienkov je bežným javom stádo kráv, v Juhoafrickej republike sa okolo ciest vyskytujú v hojnom počte zebry.

 

 

Turín, 21. mája 2019